Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Braun, Barbara |
---|---|
Titel | Gemeinsam ein Bilderbuch lesen. Vermitteln und Aneignen in der Kommunikation von Mutter und Kind. Paralleltitel: Linguistic actions of mediating and forms of appropriation in mother and child reading a picture book together. |
Quelle | Aus: Meng, Katharina (Hrsg.); Rehbein, Jochen (Hrsg.): Kindliche Kommunikation. Einsprachig und mehrsprachig. Mit einer erstmals auf Deutsch publizierten Arbeit von Lev S. Vygotskij zur Frage nach der Mehrsprachigkeit im kindlichen Alter. Münster u.a.: Waxmann (2007) S. 127-154 |
Reihe | Mehrsprachigkeit. 1 |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 1433-0792 |
ISBN | 3-8309-1188-2; 978-3-8309-1188-3 |
Schlagwörter | Forschung; Kommunikation; Psychische Entwicklung; Kindheit; Bilderbuch; Bilderbuch; Deutschland; Forschung; Kind; Kommunikation; Psychische Entwicklung; Kind; Kind-Eltern-Beziehung; Deutschland |
Abstract | The interdependence between the acquisition of communicative skills and the beginning of a cooperative act of reading has repeatedly been demonstrated. The present study describes ontogenetically early forms of mutual uses of picture books and examines the types of discursive features which allow the child to participate in the use of the book. The study develops a typology which allows to distinguish between different strategies of mediation by the parents and forms of appropriation by the children. The study shows that the process of sharing and creating meaning in the act of reading picture books is rooted in creating involvement and engagement. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2009/4 |