Literaturnachweis - Detailanzeige
Sonst. Personen | Mugabushaka, Alexis-Michel (Hrsg.); Schomburg, Harald (Hrsg.); Teichler, Ulrich (Hrsg.) |
---|---|
Titel | Higher education and work in Africa. A comparative empirical study in selected countries. |
Quelle | Kassel: Jenior (2007), 137, 12 S.
PDF als Volltext |
Reihe | Werkstattberichte / International Centre for Higher Education Research Kassel. 69 |
Beigaben | Karten 1; grafische Darstellungen |
Zusatzinformation | Inhaltsverzeichnis |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Monographie |
ISBN | 978-3-934377-54-7 |
URN | urn:nbn:de:hebis:34-2008050921460 |
Schlagwörter | Selbstständigkeit; Zufriedenheit; Arbeit; Arbeitsmarkt; Beruf; Berufserfolg; Beschäftigung; Berufsorientierung; Studentenzahl; Hochschulabschluss; Statistik; Akademiker; Internationaler Vergleich; Absolvent; Berufsanfänger; Afrika; Ghana; Kenia; Malawi; Nigeria; Tansania; Uganda |
Abstract | Der Werkstattbericht fasst die Ergebnisse einer Forschungszusammenarbeit mit afrikanischen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern zusammen, die bereits Ende der neunziger Jahre begonnen wurde. Die vergleichende Darstellung der Arbeitsmarktsituation von Hochschulabsolventen in Afrika basiert auf zehn Absolventenbefragungen in sechs afrikanischen Ländern (Ghana, Kenia, Malawi, Nigeria, Tansania und Uganda), die vom INCHER-Kassel koordiniert und wissenschaftlich begleitet wurden. INCHER-Kassel war darüber hinaus für die vergleichende Auswertung und Analyse der erhobenen Daten verantwortlich. Die Untersuchungen wurden im Rahmen des 'Study Programme on Higher Education Management in Africa' unter der Leitung der Association of African Universities (AAU) durchgeführt. Im ersten Teil des Berichts werden methodischer Aufbau und Bezugsrahmen der Untersuchungen erläutert, der zweite Teil umfasst vergleichende Analysen zu ausgewählten Themenbereichen u.a. Profil der Hochschulabsolventen und ihre Beurteilung der Qualität der Hochschulausbildung, Übergang von der Hochschule in die Arbeitswelt, Beschäftigungssituation und berufliche Selbständigkeit von Hochschulabsolventen. Inhaltsverzeichnis: Ulrich Teichler: Improving the knowledge base on higher education and society in Africa: introductory remarks (7-10); Alexis-Michel Mugabushaka / Harald Schomburg / Ulrich Teichler: Background and aims of the analysis of African graduates' employment and work (11-18); Alexis-Michel Mugabushaka: African graduate surveys: the contextual framework (19-34); Alexis-Michel Mugabushaka: The methodology of African graduate surveys: study design and tracing strategies (35-46); Alexis-Nichel Mugabushaka / Christy Omoifo: The fortunate fews' picture: a socio-biographical profile of the african graduates (47-60); Alexis-Michel Mugabushaka / Christy Omoifo: Graduates' view on the quality of higher education in Africa (61-76); Kenneth Omeje: Transition from study to work: African graduates' experiences (77-94); Erasmus Kaijage: Employment and work of African graduates: an empirical analysis in six countries (95-110); Harald Schomburg: Work orientation, job satisfaction and professional success of graduates from African universities (111-126); Alexis-Michel Mugabushaka: Self-employment among African graduates: the cases of Ghana and Nigeria (127-138). Forschungsmethode: empirisch-qualitativ; empirisch; Befragung. (IAB). "This publication comprises the main results of the first major comparative survey of graduate employment and work in various African countries. It is based on ten surveys undertaken in six African countries (Ghana, Kenya, Malawi, Nigeria, Tanzania, and Uganda). The studies were carried out in the framework of the so-called 'Study Programme on Higher Education Management in Africa' administered by the Association of African Universities (AAU). The ten studies largely followed a common conceptual framework and employed similar questionnaires. The researchers in charge of the ten graduate surveys cooperated in the development of the questionnaire, the data processing, and the analysis of their findings. Supported by researchers of the International Centre for Higher Education Research Kassel an overall data-set was established on the basis of which a comparative analysis was undertaken. The comparative study addresses a broad range of issues salient for the debates about the relationships between higher education and the world of work in Africa." (author's abstract). Content: Ulrich Teichler: Improving the knowledge base on higher education and society in Africa: introductory remarks (7-10); Alexis-Michel Mugabushaka, Harald Schomburg, Ulrich Teichler: Background and aims of the analysis of African graduates' employment and work (11-18); Alexis-Michel Mugabushaka: African graduate surveys: the contextual framework (19-34); Alexis-Michel Mugabushaka: The methodology of African graduate surveys: study design and tracing strategies (35-46); Alexis-Michel Mugabushaka, Christy Omoifo: The fortunate fews' picture: a socio-biographical profile of the African graduates (47-60); Alexis-Michel Mugabushaka, Christy Omoifo: Graduates' views on the quality of higher education in Africa (61-76); Kenneth Omeje: Transition from study to work: African graduates' experiences (77-94); Erasmus Kaijage: Employment and work of African graduates: an empirical analysis in six countries (95-110); Harald Schomburg: Work orientation, job satisfaction and professional success of graduates from African universities (111-126); Alexis-Michel Mugabushaka: Self-employment among African graduates: the cases of Ghana and Nigeria (127-138). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2008/2 |