Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Napari, Sami |
---|---|
Institution | Helsinki Center of Economic Research |
Titel | Type of education and the gender wage gap. Gefälligkeitsübersetzung: Studienfach und geschlechtsspezifischer Lohnunterschied. |
Quelle | Helsinki (2006), 43 S.; 424 KB
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Helsinki Center of Economic Research. Discussion paper. 128 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie; Graue Literatur |
ISSN | 1795-0562 |
URN | urn:nbn:fi-fe20061515 |
Schlagwörter | Frau; Frauenberuf; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Angestellter; Arbeitsmarkt; Einkommen; Finnland; Frau; Männerberuf; Mann; Ursache; Auswirkung; Frauenberuf; Studienfach; Einkommensunterschied; Produzierendes Gewerbe; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Einkommensunterschied; Einkommen; Einkommenshöhe; Erwerbstätigkeit; Produzierendes Gewerbe; Arbeitsmarkt; Männerberuf; Studienwahl; Studienfach; Master-Studiengang; Bachelor-Studiengang; Arbeitspapier; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Ursache; Hochschulabsolvent; Angestellter; Mann; Finnland |
Abstract | "This paper investigates the role of university majors in explaining the gender wage gap. Using data from the Confederation of Finnish Industries, significant gender differences in majors among whitecollars are found. These differences in education account for 36.8 % of the gender wage gap among young whitecollars with a bachelor level degree after controlling for age, year, gender, region, industry and firm size. The corresponding number for young whitecollars with a master level degree is 30.4 %. There are no considerable differences in the effects of majors between new entrants and whitecollars having more work experience. Furthermore, similarity of results between OLS and fixed effects estimations implies that the effect of university majors is unlikely to reflect unobserved heterogeneity. Finally, women's gains from equalizing educational distributions do not depend in significant way on the price structures used. In conclusion, the findings in this paper strongly support the idea that steering women toward maledominated majors would significantly reduce the observed gender inequality in wages." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse; Längsschnitt; Querschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1998 bis 2004. (author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2009/1 |