Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inThompson, Christiane
TitelThe non-transparency of the self and the ethical value of Bildung.
QuelleIn: Journal of philosophy of education, 39 (2005) 3, S. 519-533Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0309-8249; 1467-9752
DOI10.1111/j.1467-9752.2005.00451.x
SchlagwörterBildung; Sittlichkeit; Ethik; Philosophie; Transparenz; Wert; Adorno, Theodor W.; Nietzsche, Friedrich
AbstractIn the light of the modern idea of a sovereign and self-transparent subject, the paper evaluates the philosophical and ethical relevance of Bildung. As a first step, (the early) Nietzsche's and Adorno's criticism of Bildung is explicated, a criticism based upon the thinkers' critical stance towards the modern epistemological relation of subject and object. However, neither thinker abandons the concept of Bildung. The second part of the paper accordingly reconstructs Nietzsche's and Adorno's adherence to Bildung understood as a different relationship of subject and object within Bildung. In the paper's concluding reflections there is an attempt to assess the systematic educational consequences, and to shed light on the ethical relevance, of a non-transparent subject of Bildung. (Verlag).
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of philosophy of education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: