Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDekydtspotter, Laurent; Donaldson, Bryan; Edmonds, Amanda C.; Liljestrand Fultz, Audrey; Petrush, Rebecca A.
TitelSyntactic and Prosodic Computations in the Resolution of Relative Clause Attachment Ambiguity by English-French Learners.
QuelleIn: Studies in second language acquisition, 30 (2008) 4, S. 453-480Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0272-2631
SchlagwörterEmpirische Forschung; Verstehen; Englisch; Experiment; Französischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Prosodie; Syntax; Verstehen; Hochschule; Französisch; Ambiguität; Relativsatz; Empirische Forschung; Experiment; Relativsatz; Syntax; Fremdsprachenunterricht; Englisch; Französisch; Französischunterricht; Prosodie; Hochschule; Ambiguität; Intonation; Mittleres Niveau
AbstractThe reported study investigates the manner in which syntax, prosody, and context interact when second- and fourth-semester college-level English-French learners process relative clause (RC) attachment to either the first noun phrase (NP1) or the second noun phrase (NP2) in complex nominal expressions such as le secrétaire du psychologue qui se promène (au centre ville) ["the secretary of the psychologist who takes a walk (downtown)"]. Learners' interpretations were affected by the length of the RC, specifically its phonological weight. Effects of intonation contour were found only in a subset of learners. In a response time (RT) experiment that manipulated contexts, fourth-semester learners showed a final bias for NP1 attachment in interpretation but an initial RT bias for NP2 attachment. Second-semester learners also produced a NP2 attachment bias in RTs, but no asymmetry in interpretation was found. The authors argue that the processing of RC attachment by English-French learners requires a task-specific algorithm that implicates autonomous syntactic and prosodic computations and specific interactions among them. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Studies in second language acquisition" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: