Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Vogt, Karin |
---|---|
Titel | Anpassung von Skalen und Deskriptoren des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens am Beispiel des berufsorientierten Fremdsprachenlernens: das Forschungsprojekt "Kompetenzprofile". |
Quelle | In: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 18 (2007) 1, S. 43-66 |
Beigaben | Abbildungen; Anmerkungen 4; Tabellen 2 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0939-7299 |
Schlagwörter | Empirische Forschung; Methodologie; Qualitative Forschung; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Kritik; Schweiz; Berufsbildende Schule; Didaktik; Sprachkompetenz; Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Sprachen; Methodologie; Berufsbezug; Forschungsprojekt; Empirische Forschung; Didaktik; HORECA; Sprachkompetenz; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; Berufsbildende Schule; Berufsbezug; Kritik; Forschungsprojekt; Schweiz |
Abstract | The Common European Framework of Reference for Languages (CEF) has been described as the most groundbreaking document in the field of foreign language learning in a long time. The authors of the CEF encourage users of the Framework to adapt it to their particular needs. The purpose of the paper is to report on a research project that attempts to adapt CEF descriptors for vocational purposes, following a qualitative validation procedure to ensure the quality of the descriptors. The focus of the paper is in the methodology for adapting CEF descriptors, designing CEF-based competence profiles as a result. The methodology and design of the study is outlined as well as data analysis methods and first results. The article concludes with potential uses of the competence profiles. (Verlag, adapt.). |
Erfasst von | Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg |
Update | 2022/3 |