Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSteinel, Margarita P.; Hulstijn, Jan H.; Steinel, Wolfgang
TitelSecond Language Idiom Learning in a Paired-Associate Paradigm.
Effects of Direction of Learning, Direction of Testing, Idiom Imageability, and Idiom Transparency.
QuelleIn: Studies in second language acquisition, 29 (2007) 3, S. 449-484Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAnhang
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0272-2631
SchlagwörterEmpirische Forschung; Assoziation; Produktive Fertigkeit; Rezeptive Fertigkeit; Lernmethode; Idiomatik; Sprachproduktion; Vergleichende Analyse; Wortschatzarbeit; Fremdsprachenunterricht; Zweitsprachenerwerbsforschung; Englisch; Englischunterricht; Niederländisch; Hochschule; Effizienz; Niederlande
AbstractIn a paired-associate learning (PAL) task, Dutch university students (n = 129) learned 20 English second language (L2) idioms either receptively or productively (i.e., L2-first language [L1] or L1-L2) and were tested in two directions (i.e., recognition or production) immediately after learning and 3 weeks later. Receptive and productive performance was affected by direction of learning. This finding parallels findings from PAL experiments on L2 individual-word learning. On a productive test, productive learners had a sizable advantage over receptive learners, whereas on recognition, receptive learners outperformed productive learners. Two idiom characteristics, imageability (capacity to evoke a mental image) and transparency (overlap between literal and figurative meaning), as assessed in a norming study by an independent sample (n = 80), qualified these findings. Indicating the importance of dual coding in idiom learning, imageability predicted performance, and receptive learning was particularly inefficient for low imageable idioms. Transparency was a weaker predictor of performance and only affected recognition. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Studies in second language acquisition" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: