Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGallenberger, Wolfgang
TitelWeiterbildungsabstinenz älterer Beschäftigter in einer alternden Erwerbsbevölkerung?
Gefälligkeitsübersetzung: Further education abstinence of elderly wage or salary earners in an aging labor force?
QuelleOpladen: Leske u. Budrich (2002), 169 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Zugl. Regensburg, Univ., Diss., 2001.
ReiheForschung Erziehungswissenschaft. 161
BeigabenTabellen
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
ISBN3-8100-3475-4
DOI10.1007/978-3-322-95049-9
SchlagwörterBildungsbeteiligung; Älterer Arbeitnehmer; Alter; Berufliche Fortbildung; Altern; Berufsbildung; Hochschulschrift; Weiterbildung; Belegschaft; Bildungsbeteiligung; Berufliche Fortbildung; Berufsbildung; Erwerbsbevölkerung; Weiterbildung; Altern; Alter; Hochschulschrift; Alter Mensch; Belegschaft; Älterer Arbeitnehmer
AbstractIn der aktuellen politischen und wissenschaftlichen Diskussion wird aufgrund demographischer Entwicklungen die Auffassung vertreten, die berufliche Qualifizierung Älterer werde immer wichtiger, die Wahrscheinlichkeit der Teilnahme an beruflichen Weiterbildungsmaßnahmen nehme jedoch mit zunehmendem Alter ab. Der Verfasser fragt nach der Stichhaltigkeit dieser These. Er zeigt, dass zumindest in gealterten Belegschaften berufliche Weiterbildung älterer Arbeitnehmer notwendig wird, um Dequalifikationsprozessen entgegen zu wirken und aktuelles Know-How in die Unternehmen zu bringen, das bislang durch den Generationenwechsel transferiert wurde. Zur Analyse der Weiterbildungsabstinenz älterer Menschen werden Reanalysen zweier bereits vorhandener Datensätze vorgenommen. Dabei wird deutlich, dass niedrige Weiterbildungsquoten kein Altersproblem sind. Abschließend werden Konsequenzen aus der Untersuchung formuliert, die sich auf die Ebenen bildungspolitischer und betrieblicher Praxis sowie auf die Weiterentwicklung wissenschaftlicher Forschung auf diesem Gebiet beziehen. (ICE2). Die Untersuchung enthält quantitative Daten.

"According to recent debates in political and social science, vocational training of older adults has become more and more important. However, the percent-age of adults participating in continuing vocational training seems to decrease with age. Future German society will contain many more older people than today which will doubtless bring about many changes. An important issue is the question of how this development will influence the labour market. What percentage of people of a certain age will be capable of gainful employment? There will be some organisations with a surplus of older people. Vocational training will be necessary to avoid dequalification processes and to maintain the ability of dealing with the most recent technologies. This research examines whether there is a significant relationship between increasing age and decreasing participation in adult vocational training. Correlational findings seem to suggest that such a relationship exists, if age is interpreted monocausally. A new way of approaching this topic is to combine theoretical concepts of (non-)participation in continuing education with gerontological concepts of ageing. It is argued that approaches based on biological age should only be made within groups of younger and older people that are similar relative to other variables (e.g. level of qualification, hours of gainful work per week) that also influence the participation in continuing education (relative age concept). Expressed in statistical terms, relevant covariables have to be controlled for. Two studies based on this concept are presented in this work. In both approaches the subjects who are capable of gainful work were separated into five groups relative to their status of qualification and the conditions of their employment. Within these groups no statistically significant coherence between the amount of participation and age of the subjects could be found in the first study. The second study examines whether people who used to take part in vocational training tended to give up participation when older. In this study no coherence between the groups of the younger and older persons could be found. A main result of the studies is that a low rate of participation in vocational training is not a problem caused by ageing. The general level of participation in vocational training is low in Germany. This is probably caused by the fact that most people find themselves in conditions that do not support participation in continuing education. Of course, many of these people are older workers. The implications of this study apply both to the practice of organisational as well as staff development. Organisational and staff development plays an important role in justifying educational efforts to the people and to their organisations." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2003_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: