Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGrumet, Madeleine; Stone, Lynda
TitelFeminism and curriculum: getting our act together.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 32 (2000) 2, S. 183-197Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272
SchlagwörterBildungsforschung; Selbstbild; Geschlechtsspezifische Sozialisation; Feminismus; Bildungspolitik; Curriculum; Mädchen; Selbstbild; Bildungspolitik; Bildungsforschung; Schulerfolg; Dualismus; Schülerin; Feminismus; Schülerin; Schulerfolg; Curriculum; Dualismus; Einflussfaktor; Mädchen
AbstractThe authors bring together feminism and curriculum to examine the possibilities of their mutual influence. Based on a recognition of the achievements of girls in education and elsewhere, the authors begin with consideration of liberal feminism, its advances, and its limitations. Basic to limitations of liberal feminism is the hierarchical, dualistic structure of gender that pervades western life. Attention to dualisms as they connect to the history and theorizings of feminism follows. Arguing that curriculum is overdetermined by the dualism which feminist theory addresses, four categories descriptive of the feminist analysis of dualism are offered: experiential, categorical, psychoanalytic, and deconstructive. A further thesis is that these categories organize human experience and education in terms of the relationships of self to language, and of intentionality to reflexivity: evident cultural and educational interactions of these four are offered, leading to the argument that only formulations that connect self and language, reproduction and representation will effect curriculum. (Abstract vom Verlag übernommen).
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2001_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: