Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inAdick, Christel
TitelDemanded and feared: transnational convergencies in national educational systems and their (expectable) effects.
QuelleIn: European educational research journal, 1 (2002) 2, S. 214-233Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 44; Tabellen 1
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung; französische Zusammenfassung; italienische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304%2Feerj.2002.1.2.2
URNurn:nbn:de:0111-opus-13761
SchlagwörterBildung; Kultur; Bildungsgeschichte; Autonomie; Kulturelle Identität; Bildungssystem; Schule; Schulsystem; Transnationale Kultur; Kulturelle Integration; Lernen; Differenzierung; Geschichte (Histor); Liberalismus; Moderne; Globalisierung; Privatisierung; Ökonomie; Deregulierung; Standard; Theorie; Vereinheitlichung; Welt; Bourdieu, Pierre; Wallerstein, Immanuel
AbstractThe article focuses on the impact of social developments related to 'globalisation' on education. In line with the world systems approach as most prominently expounded by Immanuel Wallerstein the author conceptualises globalisation not as a new development, but as the current expression of a long historical process originating in sixteenth century Europe. In order to make use of world systems theory for education, the author makes a strong argument in favour of taking Bourdieu's concepts of cultural capital and the relative autonomy of the educational system into account. On this basis, the author reviews a secondary analysis based on numerous studies of national education systems with respect to the various degrees of convergence, divergence and variation. It is argued with reference to the neo- institutionalist approach of the Stanford group that convergence and standardisation in education are not questions of affirmation or rejection as much as historical processes that by no means imply a deterministic implementation of an economic rationale. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: