Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inPavesi, Maria
Titel"Same word, same idea". Conversion as a word formation process.
QuelleIn: International review of applied linguistics in language teaching, 36 (1998) 3, S. 213-231Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0019-042X
SchlagwörterDidaktische Grundlageninformation; Morphologie; Semantik; Syntax; Wortbildung; Fremdsprachenunterricht; Zweitsprachenerwerbsforschung; Englischunterricht; Italienischunterricht; Spanischunterricht; Nullableitung; Ableitung
AbstractConversion is the morphological process by which a word is formed without any explicit derivational mark - e. g. milk - to milk. From an acquisitional point of view, it allows the comparison of two conflicting predictions grounded in the principles of iconicity (e. g. Dressler 1987), on the one hand, and simplicity and economy, on the other (e. g. Clark, 1993). Conversion will be compared to the phenomenon of multifunctionality and discussed with reference to the alternative label of zero derivation and the notion of directionality. Drawing on English and Italian second language acquisition data, it will be shown that the process is productive from the initial stages of morphological development, although differently employed according to both syntactic and semantic word categories, with some variation depending on the target language being acquired. The data available thus support the "naturalness" of conversion and its internal differentiation in contrast with morphological theories which treat it as an unnatural and uniform phenomenon. More specific hypotheses will be put forward to account for the tendencies observed starting from the prototypicality of base and converted words, predictability of meaning and syntactic behaviour. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2000_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International review of applied linguistics in language teaching" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: