Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKaneko, Motohisa
TitelEfficiency and equity in Japanese higher education.
QuelleIn: Higher education, 34 (1997) 2, S. 165-181Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 14; Grafiken 3
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0018-1560; 1573-174X
DOI10.1023/A:1003005519014
SchlagwörterChancengleichheit; Soziale Herkunft; Akademiker; Arbeitsmarkt; Chancengleichheit; Effizienz; Investition; Japan; Marktwirtschaft; Student; Hochschule; Hochschulpolitik; Soziale Herkunft; Bildungsinvestition; Geschichte (Histor); Bildungsinvestition; Investition; Marktwirtschaft; Arbeitsmarkt; Hochschulpolitik; Akademiker; Hochschule; Effizienz; Freie Trägerschaft; Student; Japan
AbstractThe historical background and institutional characteristics of the Japanese system of higher education are described and then analysed with particular reference to their relationship to both efficiency and equity. Post-World War II developments are shown to have initiated a movement from what was a system of government regulation towards one which is more market-orientated, including a measure of market segmentation. The significance of a fast-growing private sector is emphasized. The social characteristics of the present-day Japanese system are analysed in terms of the employment of graduates, the rate of return and the economic use of financial and human resources. Factors such as family income, background and region of residence all influence opportunities and it is argued that the system cannot be considered as being entirely meritocratic. Nor can it be described as being dependent on market forces; though both price and academic quality affect student choice of institutions, the two are not necessarily correlated. The social and economic consequences of the system are complex and the author concludes by discussing these in the context of likely changes in the future. (DIPF/Orig.abstract)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update1998_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Higher education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: