Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRingeisen, Tobias; Raufelder, Diana
TitelThe interplay of parental support, parental pressure and test anxiety.
Gender differences in adolescents.
QuelleIn: Journal of adolescence, 45 (2015) December, S. 67-79
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0140-1971; 1095-9254
DOI10.1016/j.adolescence.2015.08.018
SchlagwörterFragebogen; Fragebogenerhebung; Strukturgleichungsmodell; Angst; Emotionalität; Leistungsdruck; Selbstbewusstsein; Wahrnehmung; Adoleszenz; Elternrolle; Mutter; Vater; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Angst; Belastung; Mutter; Prüfungsangst; Selbstbewusstsein; Stress; Vater; Wahrnehmung; Schulleistung; Fragebogen; Leistungsdruck; Sorge; Interferenz; Unterstützung; Strukturgleichungsmodell; Schulleistung; Prüfungsangst; Stress; Belastung; Elternwille; Interferenz; Sorge; Unterstützung; Jugendlicher
AbstractThis study examined gender-specific relationships between adolescents' perceptions of school-related support/pressure from their parents and test anxiety. A sample of German students (N=845; M AGE=15.32; SD=0.49) completed questionnaires that measured their perceived parental support/pressure (for mother and father separately) as well as the four main components of test anxiety (worry, interference, lack of confidence, and emotionality). Gender-specific relations were identified using multigroup structural equation modeling: For girls, perceived maternal pressure was positively associated with emotionality and interference; for boys, perceived father pressure and father support were positively associated with interference and worry, respectively. For both genders, perceived mother pressure and support were related to lack of confidence. Our findings suggest that adolescents' perceptions of maternal attitudes are associated with students' self-confidence irrespective of the child's gender, whereas the remaining facets of test anxiety follow same-sex trajectories between perceived parental attitudes and adolescents' test anxiety. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of adolescence" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: