Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Danzer, Alexander M.; Feuerbaum, Carsten; Piopiunik, Marc; Woessmann, Ludger |
---|---|
Institution | CESifo GmbH |
Titel | Growing up in ethnic enclaves. Language proficiency and educational attainment of immigrant children. Gefälligkeitsübersetzung: Aufwachsen in ethnischen Enklaven. Sprachkompetenz und Bildungsniveau der Kinder von Einwanderern. |
Quelle | München (2018), 49 S.
PDF als Volltext |
Reihe | CESifo working paper. 7097 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
ISSN | 2364-1428 |
Schlagwörter | Bildungsniveau; Ausländer; Griechenland; Italien; Jugoslawien; Schule; Spanien; Spracherwerb; Türkei; Auswirkung; Abbruch; Bildungsniveau; Ethnische Gruppe; Herkunftsland; Bildungsabschluss; Minderheit; Schule; Bildungsabschluss; Zweite Generation; Deutsch als Fremdsprache; Spracherwerb; Fremdsprachenkenntnisse; Segregation; Abbruch; Auswirkung; Regionalverteilung; Ethnische Gruppe; Minderheit; Ausländer; Griechenland; Herkunftsland; Italien; Jugoslawien; Spanien; Türkei |
Abstract | "Does a high regional concentration of immigrants of the same ethnicity affect immigrant children's acquisition of host-country language skills and educational attainment? We exploit the exogenous placement of guest workers from five ethnicities across German regions during the 1960s and 1970s in a model with region and ethnicity fixed effects. Our results indicate that exposure to a higher own-ethnic concentration impairs immigrant children's host-country language proficiency and increases school dropout. A key mediating factor for this effect is parents' lower speaking proficiency in the host-country language, whereas inter-ethnic contacts with natives and economic conditions do not play a role." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2018/4 |