Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMacgilchrist, Felicitas
TitelTextbook production.
The entangled practices of developing educational media for schools.
QuelleBraunschweig: Georg-Eckert-Institut, Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung (2017), 70 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Habilitationsschrift, Technische Universität Braunschweig, 2014.
ReiheEckert.Dossiers. 15
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
URNurn:nbn:de:0220-2017-0200
SchlagwörterDeutschland; Schulbuch; Verlag; Textproduktion; Schulbuch; Textproduktion; Verlag; Deutschland
AbstractThis paper reports on a long-term ethnographic discourse analysis of educational publishing in Germany. It traces how textbooks and other curricular materials for history, politics and economics were produced, how decisions were made, and which human and other-than-human actors were involved. It includes a reflection on how digital technology is shaping the future of learning. The situated case studies speak to broad discursive struggles over democracy, gender, global hierarchies, racism, ethics, contingency, critique and the entrepreneurial self. After reviewing the literature on educational publishing, the paper draws on the case studies to list eight practices which play a role in selecting content: (1) market orientation, (2) knowledge delegation, (3) procedural authorization, (4) pedagogical goals, (5) scholarly accuracy, (6) ethical appropriateness, (7) imagined readers/users, and (8) discursive echoes. Finally, the paper discusses the dynamics of change in educational publishing, given the shifting, unstable, messy, materialdiscursive entanglements of the field. It suggests that previous "nodal talk", which aims to identify a single node as the key decision-maker, is misplaced: Substantial change (progressive or otherwise), so the study shows, is brought about when several socio-material-discursive strands congeal into one (political, ethical, pedagogical, etc.) formation.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2018/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: