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Autor/inn/enAcosta-Ballesteros, Juan; Pilar Osorno-Del Rosal, M.; Rodríguez-Rodríguez, Olga María
TitelGender differences in the quality of the school-to-work transition in Spain.
Gefälligkeitsübersetzung: Geschlechtsspezifische Unterschiede der Qualität der Berufseinmündung in Spanien.
QuelleIn: Applied economics, 49 (2017) 57, S. 5780-5791
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Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0003-6846; 1466-4283
DOI10.1080/00036846.2017.1343445
SchlagwörterFrau; Frauenberuf; Befristeter Arbeitsvertrag; Frau; Männerberuf; Mann; Spanien; Teilzeitbeschäftigung; Berufsanfänger; Qualifikationsstruktur; Frauenberuf; Langzeitarbeitslosigkeit; Überqualifikation; Langzeitarbeitslosigkeit; Qualifikationsstruktur; Teilzeitbeschäftigung; Unterwertige Beschäftigung; Überqualifikation; Befristeter Arbeitsvertrag; Männerberuf; Geschlechtsspezifik; Berufsanfänger; Junger Erwachsener; Mann; Spanien
Abstract"This article analyses to what extent gender affects the quality of the school-to-work transition in Spain, paying special attention to workers' educational attainment. We estimate a four-equation system that explains the main obstacles young people face in their insertion process: part-time work, overeducation, fixed-term contracts and long unemployment spells; the model also considers the impact of the latter variable on the other three. Moreover, a synthetic indicator of transition quality based on the estimation of this model is developed. We conclude that men experience a better insertion process than women at every level of education (except for higher vocational training), although the gender gap is greater for long-cycle university programmes. Furthermore, when field of study is considered, men from most specializations enjoy a smoother transition than their female counterparts; nevertheless, women have the advantage in some female-dominated fields. A further analysis of gender differences reveals that they are due to the fact of being male or female to a great extent. The results also highlight that school-leavers from work-oriented programmes and those specialized in fields that provide them with more specific skills are more likely to succeed in the transition." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1998 bis 2009.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2017/4
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