Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Sachsse, Malte |
---|---|
Titel | Mensch und Musik im 'Rahmen' der Theorien. Pluralisierung, Reflexion und Kritik als Aufgaben einer bildanthropologisch orientierten musikpädagogischen Forschung. Paralleltitel: Man and music in the 'frame' of theories. Pluralization, reflection and criticism as functions of a music pedagogical research orientated towards image-anthropology. |
Quelle | Aus: Niessen, Anne (Hrsg.); Knigge, Jens (Hrsg.): Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster; New York: Waxmann (2015) S. 95-109
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 36 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 0937-3993 |
ISBN | 978-3-8309-3313-7 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-126117 |
Schlagwörter | Pädagogische Anthropologie; Ideologiekritik; Pädagogische Forschung; Bild; Mensch; Musik; Pädagogische Anthropologie; Ideologiekritik; Bildanalyse; Mensch; Bild; Bildanalyse; Musik; Musik-Text-Beziehung; Musikpädagogik; Pluralisierung |
Abstract | In modern pedagogical anthropology the term 'image' is often used to describe definitions of 'man' and 'music' as results of our imagination. Generating images and concepts allows us to make reasonable didactic decisions, but it also reduces the complexity and plurality of the numerous meanings of the terms 'man' and 'music'. This approach especially points out the problems caused by an unquestioned belief in these images: it emphasizes the importance of reflecting on scientific and prescientific prejudices concerning the supposed 'nature', the 'essence' or the 'substance' of humanity as well as art. A knowledge of the plurality of ways in which former and contemporary authors thought and think about the relations between 'man' and 'music' is suggested as an important aim of music pedagogic research today. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2017/2 |