Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inWeber, Christof
TitelMaking logarithms accessible - operational and structural basic models for logarithms.
QuelleIn: Journal für Mathematik-Didaktik, 37 (2016) Suppl. 1, S.69-98
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0173-5322; 1869-2699
DOI10.1007/s13138-016-0104-6
SchlagwörterWissen; Sekundarstufe II; Lehren; Fachdidaktik; Logarithmus; Konzeption; Modell
AbstractLogarithms have a reputation for being difficult and inaccessible. As an analysis of their historical, mathematical and educational background suggests, this problem might be due to the way in which logarithms are interpreted and explained in textbooks: as the inverse of exponents. If this conclusion is right, additional interpretations of logarithms are required. By combining the theoretical construct of `Grundvorstellungen' (translated as `basic models') and the distinction between operational and structural conceptions, I identify and elaborate four interpretations of logarithms: (i) the basic model of `multiplicative measuring', (ii) the basic model of `counting the number of digits', (iii) the basic model of `decreasing the hierarchy level', and (iv) the basic model of `inverse exponent'. Three models (i-iii) reflect operational conceptions and interpret logarithms in contexts familiar to students. In combination with (iv), a structural basic model, this paper argues on a theoretical level that they could help to make logarithms accessible and understandable to students. Following the tradition of `Stoffdidaktik' (`subject-matter didactics'), the study thus aims to unpack some of the content knowledge required for the teaching of logarithms.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2017/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal für Mathematik-Didaktik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: