Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMorén, Göran; Aldenmyr, Sara Irisdotter
TitelThe Struggling Concept of Social Issues in Social Studies: A Discourse Analysis on the Use of a Central Concept in Syllabuses for Social Studies in Swedish Upper Secondary School.
QuelleIn: Journal of social science education, 14 (2015) 1, S. 6-18Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/UNIBI/jsse-v14-i1-1374
SchlagwörterStaatsbürgerliche Erziehung; Sekundarstufe II; Lehrplan; Fachdidaktik; Diskursanalyse; Politische Bildung; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Sozialwissenschaften; Normativität; Schweden
AbstractThis is a study of how the concept of social issues was used in various ways in syllabuses for the school subject Samhällskunskap (Social Studies) in Swedish upper secondary school from 1965 to 2011. The concept is present in all syllabuses, be it with shifting status and position. A discourse analysis of syllabus texts shows how the concept of social issues in some contexts functions as a subject content among other contents, while functioning as a central, organizing principle in others. This analysis also shows how the use of the concept of social issues further indicates what educational philosophies and working methods are advocated in the syllabuses. The use of the concept may in turn be interpreted as part of a discursive struggle of powers between advocators of a differentiated upper-secondary school model on the one hand and advocators of a unified upper-secondary school model on the other. In this sense, the study of a single concept used in syllabuses may contribute to a discussion about larger educational discourse and the normativity embedded in education in general and in the school subject Samhällskunskap in particular (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2015/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: