Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Salvi del Pero, Angelica; Bytchkova, Alexandra |
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Institution | OECD / Directorate for Employment, Labour and Social Affairs |
Titel | A bird's eye view of gender differences in education in OECD countries. Gefälligkeitsübersetzung: Ein Blick aus der Vogelperspektive auf die Bildungsungleichheit zwischen den Geschlechtern in den OECD-Staaten. |
Quelle | Paris (2013), 43 S.
PDF als Volltext |
Reihe | OECD social, employment and migration working papers. 149 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
ISSN | 1815-199X |
DOI | 10.1787/5k40k706tmtb-en |
Schlagwörter | Bildung; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Chancengleichheit; Junge; Frau; Australien; Belgien; Bildung; Chancengleichheit; Chile; Dänemark; Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Frau; Griechenland; Großbritannien; Irland; Island; Israel; Italien; Japan; Junge; Kanada; Lehrer; Luxemburg; Mädchen; Mann; Mexiko; Neuseeland; Niederlande; Norwegen; Österreich; Polen; Portugal; Schweiz; Slowakei; Slowenien; Spanien; Türkei; Schulleistung; Schweden; Ungarn; USA; Einkommensunterschied; Hochschulbildung; Bildungsabschluss; Bildungsbeteiligung; Lehrer; Bildungsabschluss; Schulleistung; Einkommensunterschied; Hochschulbildung; Studienwahl; Bildungsteilnahme; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Hochschulabsolvent; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung); Mann; Mädchen; Australien; Belgien; Chile; Deutschland; Dänemark; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Irland; Island; Israel; Italien; Japan; Kanada; Luxemburg; Mexiko; Neuseeland; Niederlande; Norwegen; Polen; Portugal; Schweden; Schweiz; Slowakei; Slowenien; Spanien; Türkei; USA; Ungarn; Österreich |
Abstract | This paper presents an overview of gender differences in education outcomes in OECD countries. A rich set of indicators describes the improvement of educational attainment among women over the past decades, and various dimensions of male under-performance in education. Possible explanatory factors include incentives provided by changing employment opportunities for women, demographic trends, as well as the higher sensitivity of boys to disadvantaged socio-economic backgrounds. Gender differences in field of study and in performance by subject are found to be related to attitudes and self-perceptions towards academic subjects, which are in turn influenced by social norms. A number of policy options to address gender gaps are presented in the final section of the paper. (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2014/1 |