Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inWu, Zongjie
TitelInterpretation, autonomy, and transformation.
Chinese pedagogic discourse in a cross-cultural perspective.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 43 (2011) 5, S. 569-590Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2011.577812
SchlagwörterPädagogik; Chinesisch; Kultureller Wandel; Diskurs; Interpretation; Symposium; Konfuzius
AbstractWith the modernization of Chinese society, beginning in the early-20th century, the Chinese language has experienced a fundamental change that has transformed Chinese pedagogic practices. Modern Chinese discourses, whether of social or scientific practices or on China's intellectual heritage, are largely articulated in westernized discourses that have been normalized as China's own. This study explores the cultural differences of linguistic world-views on knowledge and education between the East and the West, and then examines the impact of the cultural transformation of pedagogic discourse on education in modern China. Two 'classroom' texts, a dialogue between Confucius and his student and an excerpt from a contemporary Chinese lesson, are analysed in the philosophical perspective of language. This study asks what kind of pedagogy is embraced by a language traditionally without abstract designations such as 'liberty', 'madness', 'politics', 'freedom', and 'feudalism', ideas essential to the western tradition of pursuing truth. The interest is the recovery of the indigenous identity of Chinese pedagogic discourse where language serves to name the unspeakable and strives to withdraw itself to complete forgetfulness. What remains in terms of emptiness of symbolic meaning is the essence of pedagogic intelligibility.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2013/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: