Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Konietzka, Dirk |
---|---|
Titel | Vocational training and the transition to the first job in Germany. New risks at labor market entry? Gefälligkeitsübersetzung: Berufsausbildung und Berufseinmündung in Deutschland. Neue Risiken beim Berufseinstieg. |
Quelle | Aus: Bills, David B. (Hrsg.): The sociology of job training. Amsterdam u.a.: Elsevier (2003) S. 161-195 |
Reihe | Research in the sociology of work. 12 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 0-7623-0886-9 |
Schlagwörter | Übergang; Zwischenbetriebliche Mobilität; Ausbildung; Berufsausbildung; Arbeitsloser Jugendlicher; Beruf; Berufliche Mobilität; Berufsbildungssystem; Übergang Ausbildung - Beruf; Duales Ausbildungssystem; Jugendarbeitslosigkeit; Absolvent; Jugendlicher |
Abstract | "The German institutional setting of skill formation is supposed to enable young people smooth and structured transitions into the labor market. For decades, the large majority of graduates of the 'dual system' of vocational education experienced good chances to immediately access appropriate job positions. However, labor market entry has become less stable in the last two decades. In this paper, we examine the changing transitions for vocational training to the first job in Germany. We analyze the consequences of inter-firm mobility and unemployment after finishing vocational education for the transition to the first job. Our results show that leaving the training firm, and especially unemployment, strongly enhance occupational shifts at labor market entry. In addition, not keeping one's trained occupation negatively affects the chances to enter skilled job positions." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1976 bis 1995. (author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2008/4 |