Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inAndersson, Pernilla
TitelTalking About Sustainability Issues When Teaching Business Economics - The 'Positioning' of a Responsible Business Person in Classroom Practice.
QuelleIn: Journal of social science education, 17 (2018) 3, S. 46-62Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/jsse-885
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Unterrichtsinhalt; Videoanalyse; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Nachhaltige Entwicklung; Wirtschaftskunde; Unternehmer; Berufsrolle; Schweden
AbstractThis paper presents a study of the roles of a business person privileged by teachers when the concept of 'sustainable development' is incorporated into the subject of business economics. A logics approach to discourse analysis was used to analyse the empirical material, which consisted of video recorded observations in five teachers' classrooms collected two years after the inclusion of the concept in the upper secondary school syllabus in Sweden. The results show how different rules and conditions for doing business are foregrounded in classroom practice. This in turn has different implications for whether a responsible business person is expected to: a) adapt to self-interest, b) respond to customers' increasing interests in sustainable products, or c) be sensitive to the needs or interests of others (including humans, animals and nature), when making business decisions. The results also illuminate how talking about 'homo economicus' as 'real' can hinder, how talking about customers in altruistic terms can facilitate, and how talking about the complexity of others' interests can suggest ways of doing business (more) sustainably. The empirical examples that illuminate the privileging of specific roles could be used for critical reflection in order to make students better equipped to address uncertain and complex sustainability issues (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: