Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enNasser, Riad; Nasser, Irene
TitelTextbooks as a vehicle for segregation and domination.
State efforts to shape Palestinian Israelis' identities as citizens.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 40 (2008) 5, S. 627-650Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben S. 647-650
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220270802072804
SchlagwörterIdentität; Bildungssystem; Bildungspolitik; Curriculum; Schulbuch; Geschichtsunterricht; Politische Einstellung; Segregation; Ethnische Gruppe; Minderheit; Israeli; Palästinenser; Israel
AbstractThe paper discusses the collective identity of the Palestinian citizens of Israel as it is filtered to school students through the state-commissioned school textbooks. Since it was established in 1948, Israel has maintained two separate education systems, one for Palestinian-Israelis, who are now 20% of the population, and the other for Jewish Israelis. Each system has its own curriculum, transmitting its own cultural and national messages. This paper compares Palestinian school textbooks (grades 5-12) currently in use to earlier textbooks of the 1960s. The analysis shows how the segregated school system for Palestinians in Israel forges a mechanism of domination of the national history and collective memory of the Palestinians. Through processes of exclusion and selection, the state narrative, as it is manifested in the Palestinian school textbooks, renders the Palestinian identity non-existent and rootless. Palestinians are presented as a collective detached from their past and from their immediate surroundings in the region.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: