Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inPaechter, Manuela
TitelLearning and communicating in virtual seminars and lectures.
QuelleIn: Tertium comparationis, 6 (2000) 1, S. 63-76Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 30; Grafiken 4
Sprachedeutsch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0947-9732
URNurn:nbn:de:0111-opus-28969
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Methode; Kommunikation; Selbstständiges Lernen; Lehre; Hochschulunterricht; Lehrveranstaltung; Seminar; Hochschule; Fernstudium; Internet; Tutor; Deutschland
AbstractThe main concepts of instruction in the virtual university, virtual seminars and virtual lectures, are explained and illustrated by examples. Then, based on a model of instruction two important aspects and often obstacles to successful learning on the net are investigated more closely: communication and self-regulation of learning. The former aspect mainly refers to the concept of social presence, i.e. the extent to which a personal interaction with the communication partners is possible. Text- based communication which is predominant in internet instruction allows only a low degree of social presence, a rather anonymous interaction in which visual or auditory information as gesture or speech cannot be transmitted. Such a kind of communication poses severe obstacles to the learners' satisfaction with the whole learning setting as a survey in a virtual seminar could show. Another important aspect in virtual instruction are the high demands on learners' abilities to self-regulate their learning processes. They do not only have to determine when and where to learn but also how to process the learning material. Yet a survey in a virtual seminar showed that the possibility to decide on one's own learning processes is highly valued by students. (DIPF/orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2002_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: