Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Grießhaber, Wilhelm |
---|---|
Titel | "und wir faren in die andere seite". Der Gebrauch lokaler Präpositionen durch türkische Grundschüler. Paralleltitel: "and we go into the other side (of the road)" - The employment of local prepositions by Turkish primary-school pupils. |
Quelle | Aus: Meng, Katharina (Hrsg.); Rehbein, Jochen (Hrsg.): Kindliche Kommunikation. Einsprachig und mehrsprachig. Mit einer erstmals auf Deutsch publizierten Arbeit von Lev S. Vygotskij zur Frage nach der Mehrsprachigkeit im kindlichen Alter. Münster u.a.: Waxmann (2007) S. 371-392 |
Reihe | Mehrsprachigkeit. 1 |
Beigaben | Illustrationen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 1433-0792 |
ISBN | 3-8309-1188-2; 978-3-8309-1188-3 |
Schlagwörter | Methodologie; Kommunikation; Kindheitsforschung; Deutschland; Grammatik; Grundschule; Kind; Kommunikation; Sprachkompetenz; Deutsch; Türkisch; Methodologie; Kindheitsforschung; Kind; Grundschule; Deutsch; Grammatik; Sprachkompetenz; Türkisch; Migrant; Deutschland |
Abstract | The following paper recounts an examination of the use of local prepositions by Turkish primary-school-pupils. First the data and method of analysis are introduced, followed by a functional-pragmatic descriptive model of the use of local prepositions. Once their function in drawing relationships between propositional contents has been taken into account, prepositions become a complete linguistic procedure, which [the author has] termed "relationing procedure". The analysis of the pupils' texts begins with a global overview of the prepositions they used, followed by detailed analyses of various dimensions involved in the relationing process. Various aspects of the use of prepositions with regard to the object "roadside" are described in detail, and, subsequently, the use of prepositions in the context of verbs of transportation and movement is introduced. In conclusion, the use of prepositions is analyzed contrastively in connection with principles of syntactic structure. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2009/4 |