Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enZimmermann, Günther; Plessner, Henning
TitelZum Zusammenhang von Lernstrategien, Wissensrepräsentationen und Leistungen beim Lernen mit Instruktionstexten im Fremdsprachenunterricht.
QuelleIn: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 9 (1998) 2, S. 265-290Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0939-7299
SchlagwörterFragebogen; Denkprozess; Introspektion; Test; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Grammatik; Test; Fragebogen; Leseverstehen; Kognitives Lernen; Kognitives Lernen; Didaktische Grundlageninformation; Grammatik; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; Leseverstehen
AbstractPrevious studies provide evidence that good learners elaborate more than poor learners, and prefer a semantically higher level of processing. The aim of this study was to gain insight into the interaction between learning strategies, mental representation of the subject matter and performances of students learning an L2 grammar text. In order to find out if and how elaborative strategies lead to better learning performances, 21 eighth graders of German high schools (Gymnasien) were examined. The influence of learning strategies on the mental representation of the subject matter was assessed by using a performance test, verbal reports (concurrent thinking aloud), concept mapping and a standardized questionnaire. Results indicate: 1. Better domain-specific knowledge leads to an increased use of learning strategies. 2. The increased use of such strategies leads to mental representations of the subject matter on a deeper level. 3. A deeper level in the mental representation of the subject matter involves a higher learning performance. 4. Good students use more elaborative strategies than do poorer students. The common claim that the number of context-specific strategies of the students corresponds to their general use of strategies could not be confirmed. The pedagogical implications of these results are discussed. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2000_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Fremdsprachenforschung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: