Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enTeuber, Ziwen; Nussbeck, Fridtjof W.; Wild, Elke
TitelSchool burnout among Chinese high school students: The role of teacher-student relationships and personal resources.
Gefälligkeitsübersetzung: Schulisches Burnout bei chinesischen Gymnasiasten: Die Rolle von Lehrer-Schüler-Beziehungen und persönlichen Ressourcen (DeepL).
QuelleIn: Educational psychology, 41 (2021) 8, S. 985-1002Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0144-3410; 1469-5820
DOI10.1080/01443410.2021.1917521
SchlagwörterBildungsanspruch; Burnout-Syndrom; Selbstwertgefühl; Selbstwirksamkeit; Sekundarbereich; Lehrer-Schüler-Interaktion; Schüler; Stress; Schutzfaktor
AbstractThis study addresses the high level of academic demands and workload in Chinese high schools and aims to identify protective factors against students' negative emotional responses. Using the well-established Job Demands-Resources Model as a guiding framework, we investigated the relationship between workload, perceived academic demands, teacher-student relationships, personal resources (self-efficacy, self-esteem, and optimism), and school burnout symptoms (emotional exhaustion and cynicism). Data analyses were based on self-reports from 1,083 Chinese students. The results of structural equation modelling showed that workload and academic demands were positively related to burnout. Among the resources, optimism was negatively related to emotional exhaustion and cynicism, whereas self-efficacy was only negatively related to cynicism. Surprisingly, self-esteem was positively related to cynicism after controlling for the other two personal resources. Our findings underline the potentially protective effect of students' self-efficacy, dispositional optimism, and self-esteem (at least at the bivariate level) against school burnout. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2025/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: