Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Radvan, Florian |
---|---|
Titel | An-sehen, hin-schauen, über-blicken. Bilder im Deutschunterricht und im Lehrwerk. |
Quelle | Aus: Ballis, Anja (Hrsg.); Peyer, Ann (Hrsg.): Lernmedien und Lernaufgaben im Deutschunterricht. Konzeptionen und Analysen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (2012) S. [183]-201
PDF als Volltext |
Reihe | Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung |
Beigaben | grafische Darstellungen; Illustrationen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 3-7815-1839-6; 978-3-7815-1839-1; 978-3-7815-5127-5 |
Schlagwörter | Vergleich; Visuelles Medium; Bild; Curriculum; Deutschunterricht; Lernen; Lesen; Schulbuch; Schule; Text; Didaktik; Vergleich; Schule; Lernen; Didaktik; Curriculum; Unterrichtsgestaltung; Schulbuch; Unterrichtsmedien; Deutschunterricht; Text; Bild; Lesen |
Abstract | Images are omnipresent in textbooks for German language and literature. However, their role within the learning process has only recently been examined more closely. On the basis of curricula from various German states as well as textbooks from different publishers, this article seeks to find out how photographs, paintings or cartoons, as well as charts and statistics, can be used to foster learning of skills such as writing or reading. To this end, it lists thirteen categories to classify and analyse the role and function of images - particularly in relation to texts and/or individual learners. Citing examples from three books presently used at schools, the article concludes by suggesting what could be done to improve the use of images in the pedagogical context. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2014/1 |