Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAhlrichs, Johanna; Baier, Katharina; Christophe, Barbara; Macgilchrist, Felicitas; Mielke, Patrick; Richtera, Roman
TitelMemory Practices in the Classroom: On Reproducing, Destabilizing and Interrupting Majority Memories
QuelleIn: Journal of Educational Media, Memory and Society, 7 (2015) 2, S.89-109 (21 Seiten)Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2041-6938
DOI10.3167/jemms.2015.070206
SchlagwörterMemory; History Instruction; Mass Media; Social Influences; Vignettes; Ethnography; Secondary School Students; Secondary School Teachers; Video Technology; Instructional Materials; Foreign Countries; European History; Textbooks; Germany
AbstractThis article draws on memory studies and media studies to explore how memory practices unfold in schools today. It explores history education as a media-saturated cultural site in which particular social orderings and categorizations emerge as commonsensical and others are contested. Describing vignettes from ethnographic fieldwork in German secondary schools, this article identifies different memory practices as a nexus of pupils, teachers, blackboards, pens, textbooks, and online videos that enacts what counts as worth remembering today: reproduction; destabilization without explicit contestation; and interruption. Exploring mediated memory practices thus highlights an array of (often unintended) ways of making the past present. (As Provided).
AnmerkungenBerghahn Journals. 20 Jay Street Suite 512, Brooklyn, NY 11201. Tel: 212-233-6004; Fax: 212-233-6007; e-mail: journals@berghahnbooks.com; Web site: http://www.journals.berghahnbooks.com
Erfasst vonERIC (Education Resources Information Center), Washington, DC
Update2020/1/01
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of Educational Media, Memory and Society" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: