Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Schaub, Stefan; Schaub, Beatrix |
---|---|
Titel | Kleine empirische Untersuchung zur Wirksamkeit handlungsorientierten Musikunterrichts auf den affektiven Lernzielbereich. |
Quelle | Aus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Einzeluntersuchungen. Laaber: Laaber-Verlag (1980) S. 84-95
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 1 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 3-921518-55-5 |
DOI | 10.25656/01:24734 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-247344 |
Schlagwörter | Musikpädagogik; Musikunterricht; Handlungsorientierter Unterricht; Erklären; Lernziel; Affektives Lernziel; Lehrstrategie; Vergleich; Differenz; Wirkungsanalyse; Wirksamkeit; Musik; Musikstück; Urteil; Bewertung; Empirische Untersuchung |
Abstract | In two secondary school third forms (thirteen-year-olds) the extent of a "positive affective response" was compared using a measuring instrument constructed specifically for this experiment. Educational aim and criterion of comparison was the assessment of a piece of music ("Der Erlkönig" by Franz Schubert), which was introduced by means of verbal explanation in one class, and by additional action-orientated teaching methods in the other. The action-orientated procedure was proved by comparison to be more effective with regard to the achievement of affective learning objectives. (DIPF/Orig.) |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |