Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLorenz, Georg; Boda, Zsofia; Salikutluk, Zerrin; Jansen, Malte
TitelSocial Influence or Social Selection? Peer Effects on the Development of Educational Expectations among Adolescents in Germany.
QuelleIn: British journal of sociology of education, 41 (2020) 5, S. 643-669Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0142-5692; 1465-3346
DOI10.1080/01425692.2020.1763163
SchlagwörterVergleich; Bildungsniveau; Peer-Beziehungen; Anpassung; Freundschaft; Erwartungshaltung; Soziale Beziehung; Schuljahr 09; Sekundarbereich; Schüler; Peer Group; Sozialisierung; Analyse; Auswahl; Heterogenität; Netzwerk; Selektion; Jugendlicher; Deutschland
AbstractEducational expectations are a key predictor of educational attainment. Throughout adolescence, friends increasingly function as 'significant others' and, thus, can affect the development of these expectations. Although scholars often interpret the clustering of students with similar expectations within friendship networks as the outcome of peer influence, a similarity of friends can also be a result of friendship selection processes and preselection due to ability tracking. [The authors] apply multilevel social network models to panel data of adolescents from Germany (1,992 ninth-grade students in 91 classes) to disentangle these mechanisms. Beyond selecting similar friends (homophily), [the authors] find that adolescents adapt their expectations towards the average expectations of their friends (social influence) but only in secondary-school tracks that support diverse educational paths. [The authors] conclude that peer socialization is important for the development of students' educational expectations in contexts that are sufficiently heterogeneous to allow for the emergence of distinct peer milieus. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "British journal of sociology of education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: