Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAldrup, Karen; Klusmann, Uta; Lüdtke, Oliver
TitelDoes basic need satisfaction mediate the link between stress exposure and well-being?
A diary study among beginning teachers.
QuelleIn: Learning and Instruction, (2017) 50, S. 21-30
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben, Abbildungen, Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0959-4752
DOI10.1016/j.learninstruc.2016.11.005
SchlagwörterLehrer; Berufsanfänger; Schule; Zufriedenheit; Einfluss; Arbeitsbelastung; Ressource; Berufliche Kompetenz; Schüler-Lehrer-Beziehung; Soziale Beziehung; Lehrerkollegium; Erschöpfung; Begeisterung; Erfahrung; Individueller Unterschied; Stress; Wohlbefinden; Emotion;
AbstractAn imbalance between work-related stressors and resources, which [the authors] refer to as stress exposure, is often found to impair teachers’ occupational well-being. However, the psychological mechanisms that explain this relationship are mostly unknown. [The authors] assumed that satisfaction of the basic psychological needs for competence, relatedness with students, and relatedness with colleagues acts as a mediator. To test this assumption, [the authors] conducted a two-week diary study with 152 beginning teachers. A multilevel within-subject mediation analysis showed that teachers felt less work enthusiasm and more emotional exhaustion on days when stress exposure was high. Whereas the needs for competence and relatedness with students explained the association with work enthusiasm, the need for competence mediated the relationship with emotional exhaustion. Additionally, the least experienced teachers felt more emotional exhaustion when the need for relatedness with students was not satisfied. These findings add to [the] understanding of the daily intra-individual processes affecting beginning teachers’ occupational well-being. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
UpdateNeueintrag 2020-12
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and Instruction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)