Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Lill, Florian; Hasselhorn, Johannes; Lehmann, Andreas C. |
---|---|
Titel | Der Zusammenhang von musikalischem Fähigkeitsselbstkonzept und musikpraktischen Kompetenzen in der Sekundarstufe I. Paralleltitel: The relationship between musical self-concept and practical music competencies in secondary schools. |
Quelle | Aus: Weidner, Verena (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Practices and Discourses from the Perspective of Music Educational Research. Münster: Waxmann (2019) S. 171-188
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 40 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-4048-7 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-207117 |
Schlagwörter | Kompetenz; Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Fähigkeit; Pädagogische Psychologie; Selbstkonzept; Selbstwahrnehmung; Sekundarstufe I; Realschule; Gymnasium; Schüler; Musik; Musikpädagogik; Musikunterricht; Praxis; Deutschland |
Abstract | The musical self-concept is important in music learning. In connection with motivational aspects, this self-concept may at the same time facilitate competence development and be moderated by evaluative processes. However, the relationship between musical self-concept and practical music competencies, often seen as an outcome of processes in music education, has not been well studied. The current study evaluates this relationship using a sample of N = 391 students from German secondary schools. Results show a small but consistent relationship between musical self-concept and all three dimensions of practical music competencies. We discuss the relevance of our results in educational contexts. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2020/3 |