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AutorenTheisel, Anja; Spreer, Markus; Glück, Christian W.
TitelKognitive Entwicklung sprachbeeinträchtigter Kinder von der Einschulung bis zum Ende der Grundschule.
Paralleltitel: Cognitive development of language impaired children during primary education .
QuelleIn: Forschung Sprache, 7 (2019) 2, S. 65-78
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BeigabenLiteraturangaben, Abbildungen, Tabellen
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2196-6818
SchlagwörterSonderpädagogik; Förderbedarf; Sprache; Grundschule; Frühpädagogik; Sprachentwicklung; Störung; Kognition; Fähigkeit; Intelligenz (Psy); Fähigkeit; Längsschnittuntersuchung; Einschulung
AbstractDie Erfassung des IQ ist für die diagnostische Validierung von Spezifischen Sprachentwicklungsstörungen (SSES) sowie möglicher ungünstiger Auswirkungen der sprachlichen Beeinträchtigung auf die kognitive Entwicklung bedeutsam. Mehrfach ist ein Absinken des IQ im Verlaufe der Schulzeit bei Kindern mit Sprachbeeinträchtigungen beobachtet worden. Untersucht werden soll, ob diese Befunde in einer deutschen Stichprobe repliziert werden können und die IQ-Entwicklung durch die Sprachbeeinträchtigung negativ beeinflusst wird. Von 89 Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf Sprache (SFS) sowie einer Teilstichprobe von 29 Kindern mit SSES sind Daten zu nonverbalem IQ und sprachlichen Fähigkeiten zu Beginn und am Ende der Grundschulzeit erhoben worden. Der IQ der der Gruppe mit SFS sinkt im Mittel um knapp 10 Punkte, bei der Teilstichprobe der Kinder mit SSES sogar um 14 Punkte. Erwartungsgemäß sind die sprachlichen Leistungen in beiden Gruppen zu Beginn der Schulzeit signifikant geringer als der IQ. Ein Regressionsmodell für den IQ in der 4. Klasse zeigt, dass dessen Varianz sich unter Einbezug von sprachlichen Leistungen zu Schulbeginn zu 40 % aufklären lässt ohne signifikanten Einfluss des IQ zu T1. Damit wird die kognitive Entwicklung der Kinder von sprachlichen Leistungen weit mehr beeinflusst als vom IQ. Die Unterstützung der Sprachentwicklung kann daher präventiv wirksam sein. Daneben sollte in Bildung und Therapie die kognitive Entwicklung stärker fokussiert werden. Schlüsselwörter Sonderpädagogischer Förderbedarf Sprache, Sprachentwicklungsstörung, Kognitive Fähigkeiten, Intelligenz, Sprachliche Fähigkeiten, Längsschnittstudie Abstract An assessment of IQ is important for the diagnostic validation of specific language impairment (SLI) as well as for monitoring the possibly negative impact of language impairments on intelligence development. Previous studies on children with SLI showed a decline of nonverbal IQ during school age. This study questions whether these findings could be find also in a German sample of children with SLI and if language impairments influence the development of the IQ negatively. In a sample of 89 children with special language communication needs (SLCN) and in a part of this sample of 29 children with SLI tests of nonverbal IQ and language abilities were administered at the beginning and at the end (grade 4) of primary school. The nonverbal IQ dropped by mean of nearly 10 IQ points in the SLCN-group and even 14 points in the SLI part of the sample. As expected in both samples the language abilities are significantly lower than the IQ. A linear regression model shows that 40 % of the variance of the IQ in grade 4 can be explained by language abilities and not by the IQ at grade 1. Therefore the cognitive development depends more on language abilities than on previous cognitive abilities. This is particularly true for children with language impairments. Supporting the language development of these children can be an effective prevention of learning disabilities. Based on this results the cognitive development has to be strongly focused in education and therapy of language impaired children. Keywords special language and communication needs, specific language impairment, cognitive abilities, language abilities, IQ, longitudinal study.

An assessment of IQ is important for the diagnostic validation of specific language impairment (SLI) as well as for monitoring the possibly negative impact of language impairments on intelligence development. Previous studies on children with SLI showed a decline of nonverbal IQ during school age. This study questions whether these findings could be find also in a German sample of children with SLI and if language impairments influence the development of the IQ negatively. In a sample of 89 children with special language communication needs (SLCN) and in a part of this sample of 29 children with SLI tests of nonverbal IQ and language abilities were administered at the be-ginning and at the end (grade 4) of primary school. The nonverbal IQ dropped by mean of nearly 10 IQ points in the SLCN-group and even 14 points in the SLI part of the sample. As expected in both samples the language abilities are significantly lower than the IQ. A linear regression model shows that 40 % of the variance of the IQ in grade 4 can be explained by language abilities and not by the IQ at grade 1. Therefore the cognitive development depends more on language abilities than on previous cognitive abilities. This is particularly true for children with language impairments. Supporting the language development of these children can be an effective prevention of learning disabilities. Based on this results the cognitive development has to be strongly focused in education and therapy of language impaired children. (DIPF/Orig.)
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UpdateNeueintrag 2020-03
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