Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Startseite

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
AutorenSchukajlow, Stanislaw; Rakoczy, Katrin; Pekrun, Reinhard
TitelEmotions and motivation in mathematics education. Theoretical considerations and empirical contributions.
QuelleIn: ZDM : the international journal on mathematics education, 49 (2017) 3, S. 307-322
PDF als Volltext (inhaltlich überarbeitete Version); PDF als Volltext (2)  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
DOI10.1007/s11858-017-0864-6
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-158593
SchlagwörterBildungsforschung; Emotion; Forschungsstand; Instruktion; Intervention; Kooperatives Lernen; Lehr-Lern-Forschung; Lehrer; Lernerfolg; Literaturbericht; Mathematikunterricht; Motivation; Qualität; Schüler; Schülerleistung; Selbstgesteuertes Lernen
AbstractEmotions and motivation are important prereq-uisites, mediators, and outcomes of learning and achieve-ment. In this article, we first review major theoretical approaches and empirical findings in research on students' emotions and motivation in mathematics, including a dis-cussion of how classroom instruction can support emo-tions and motivation. Based on this review, we encourage researchers from mathematics education and other dis-ciplines of educational research to combine their efforts. Second, we provide an overview of the contributions in this special issue, most of which reflect such a combination of efforts by considering perspectives from both mathematics education and other fields of educational research. Finally, we consider the neglect of intervention studies and outline directions for future research. We identify intervention studies that target emotions and motivation as one promis-ing but so far underrepresented line of research in mathe-matics education and review results from existing interven-tion studies. For future research, we suggest that researchers should implement fine-grained concepts, assessment instru-ments, theoretical hypotheses, and methods of analysis tai-lored to the specific features of the mathematical domain to adequately investigate students' emotions and motivation in this domain.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : the international journal on mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)


Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen Ausführen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)