Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Rora, Constanze |
---|---|
Titel | Musik als Praxis aus dem Blickwinkel einer Phänomenologie der Partizipation. Paralleltitel: Music as human practice in the perspective of phenomenological participation. |
Quelle | Aus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York: Waxmann (2017) S. 165-180
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 38 |
Sprache | deutsch; englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3661-9 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-156325 |
Schlagwörter | Musikpädagogik; Musizieren; Partizipation |
Abstract | Starting from the perspective of embodied cognitive science, the understanding of literature and music can be described as a form of participation. From this perspective, understanding is conceived as a nonverbal enactive process. The music pedagogical approach of David J. Elliott (1995) seems to use this perspective by focusing on music as practice. Musical understanding here means knowing-in-action and reflecting-in-action. The discussed comprehension of the nonverbal and enactive character of musical practice may contribute to an extension of the music pedagogical concept of participation (Orgass, 2007). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2018/1 |