Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inClausen, Bernd
TitelRegionalität und Territorialität als kulturwissenschaftliche Kategorien historisch-musikpädagogischer Forschung am Beispiel des Tonworts Streits: Der Fall Raimund Heuler.
Paralleltitel: Regionality and territoriality as categories of cultural studies in historical research in music education: The latonisation dispute and Raimund Heuler.
QuelleAus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York: Waxmann (2017) S. 37-56
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 38
Sprachedeutsch; englisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-8309-3661-9
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-156246
SchlagwörterKultur; Geschichte (Histor); Musikpädagogik; Kulturwissenschaft
AbstractAs in many metaphors used in the discourses of education, space as well as motion are the bases for a certain image of education in which the teacher turns out to be either a guide or a gardener leading young people over the hills and through the dales. Thus, it appears that education seems to happen within various spaces; furthermore, according to Jank & Meyer (2003), learning environments and situations can (and should) be staged. That said, the spatial turn, as one of the prominent paradigms in cultural studies, might even open up an altered perspective on the history of German music education. Based on recent research in educational and cultural studies, this article attempts to analyze a phenomenon that arose in the first half of the twentieth century, the so-called Tonwortstreit (Latonisation dispute). The starting point of my endeavor here is to see what happens with the historical sources when first the author, the Franconian music teacher and author of various methodological publications, Raimund Heuler (1872-1932), and his oeuvre are viewed not only in their temporality but also in spatiality. Second, it will be shown how his musical educational writings on singing-schools (1912) are represented as a spatial construction by looking at the ways he constructed his institution in Wurzburg based on his own musical belies as a secluded space which he defended against other methodological approaches. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonProfessur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger
Update2018/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: