Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enNeugebauer, Martin; Schindler, Steffen
TitelEarly transitions and tertiary enrolment: The cumulative impact of primary and secondary effects on entering university in Germany.
QuelleIn: Acta sociologica, 55 (2012) 1, S. 19-36
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (Autorenversion)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0001-6993; 1502-3869
DOI10.1177/0001699311427747
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-105862
SchlagwörterBildung; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Chancengleichheit; Soziale Herkunft; Bildungspolitik; Schullaufbahn; Schulübergang; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Primarbereich; Gymnasium; Weiterführende Schule; Schullaufbahnentscheidung; Abiturientenzahl; Arbeiterklasse; Hochschulbildung; Hochschulzugang; Institution; Abiturient
Abstract"Our aim is to assess how the number of working-class students entering German universities can effectively be increased. Therefore, we estimate the proportion of students from the working class that would successfully enter university if certain policy interventions were in place to eliminate primary effects (performance differentials between social classes) and/or secondary effects (choice differentials net of performance) at different transition points. We extend previous research by analysing the sequence of transitions between elementary school enrolment and university enrolment and by accounting for the impact that manipulations at earlier transitions have on the performance distribution and size of the student 'risk-set' at subsequent transitions. To this end, we develop a novel simulation procedure which seeks to find viable solutions to the shortcomings in the German data landscape. Our findings show that interventions are most effective if they take place early in the educational career. Neutralizing secondary effects at the transition to upper secondary school proves to be the single most effective means of increasing participation rates in tertiary education among working-class students. However, this comes at the expense of lower average performance levels." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch; Simulation; Sekundäranalyse. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1982 bis 1993.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Acta sociologica" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: