Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Becker, Sascha O.; Hornung, Erik; Woessmann, Ludger |
---|---|
Titel | Education and catch-up in the Industrial Revolution. Gefälligkeitsübersetzung: Bildung und Aufholentwicklung in der Industriellen Revolution. |
Quelle | In: American economic journal. Macroeconomics, 3 (2011) 3, S. 92-126
PDF als Volltext |
Beigaben | Karten |
Zusatzinformation | Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 1945-7707; 1945-7715 |
DOI | 10.1257/mac.3.3.92 |
Schlagwörter | Bildung; Allgemeinbildung; Bildungssystem; Schulbesuch; Schulbildung; Industrielle Revolution; Technologische Entwicklung; Humankapital; Industrialisierung; Textilindustrie; Wirtschaftssektor; Ausbildung; 19. Jahrhundert; Großbritannien; Preußen |
Abstract | "Research increasingly stresses the role of human capital in modern economic development. Existing historical evidence - mostly from British textile industries - however, rejects that formal education was important for the Industrial Revolution. Our new evidence from technological follower Prussia uses a unique school enrollment and factory employment database linking 334 counties from pre-industrial 1816 to two industrial phases in 1849 and 1882. Using pre-industrial education as instrument for later education and controlling extensively for pre-industrial development, we find that basic education is significantly associated with nontextile industrialization in both phases of the Industrial Revolution. Panel data models with county fixed effects confirm the results." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: historisch; empirisch-quantitativ; empirisch; Querschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1816 bis 1882. |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2012/1 |