Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGrek, Sotiria
TitelInternational organisations and the shared construction of policy 'problems': problematisation and change in education governance in Europe.
QuelleIn: European educational research journal, 9 (2010) 3, S. 396-406Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304/eerj.2010.9.3.396
SchlagwörterKompetenz; Bildungsforschung; Forschung; Autonomie; Autonomie; Bildungspolitik; Erwachsenenbildung; Forschung; Internationale Organisation; Nationalstaat; Bildungspolitik; Internationaler Vergleich; Bildungsforschung; Kompetenz; Internationalisierung; Leistungsmessung; Subsidiarität; Globalisierung; Europäische Union; Internationale Zusammenarbeit; Internationalisierung; Nationalstaat; Globalisierung; Erwachsenenbildung; Internationaler Vergleich; Leistungsmessung; Standard; Internationale Organisation; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung); Europäische Union; PISA (Programme for International Student Assessment)
AbstractOver recent years, research has shown the ways that national governments have seemingly ceded some of their autonomy in education policy development to international organisations (IOs) in the context of globalisation and one of its conduits, Europeanisation. This article develops the idea that IOs, and particularly the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), have had significant policy influence within the context of education policy development in the European education space. The article focuses on an examination of the OECD's Programme for International Student Assessment (PISA) and the more recent Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) in order to discuss processes of problematisation and normalisation of the notions of 'skills' and 'competencies' by the two major European IOs, the OECD and the European Commission. It examines the ways both concepts have turned into a policy problem in need of soft governance through new data, standards and policy solutions. The article presents work in progress as part of the new project Transnational Policy Learning: a comparative study of OECD and EU education policy in constructing the skills and competencies agenda, funded by the Economic and Social Research Council. It is therefore a speculative article, setting out the research agenda and explaining the reasons why the construction of policy problems at the European education policy level needs to be further problematised itself by the research community. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2011/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: