Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enArzarello, Ferdinando; Bosch, Marianna; Gascón, Josep; Sabena, Cristina
TitelThe ostensive dimension through the lenses of two didactic approaches.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 40 (2008) 2, S. 179-188
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-008-0084-1
SchlagwörterPädagogische Anthropologie; Bildungsforschung; Anthropologie; Didaktik; Fachdidaktik; Mathematikunterricht; Modell
AbstractThe paper presents how two different theories - the APC-space and the ATD - can frame in a complementary way the semiotic (or ostensive) dimension of mathematical activity in the way they approach teaching and learning phenomena. The two perspectives coincide in the same subject: the importance given to ostensive objects (gestures, discourses, written symbols, etc.) not only as signs but also as essential tools of mathematical practices. On the one hand, APC-space starts from a general semiotic analysis in terms of "semiotic bundles" that is to be integrated into a more specific epistemological analysis of mathematical activity. On the other hand, ATD proposes a general model of mathematical knowledge and practice in terms of "praxeologies" that has to include a more specific analysis of the role of ostensive objects in the development of mathematical activities in the classroom. The articulation of both theoretical perspectives is proposed as a contribution to the development of suitable frames for Networking Theories in mathematics education.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2010/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: