Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGnutzmann, Claus; Königs, Frank G.
Titel"A long and winding road..." - Von der 'Landeskunde' zur interkulturellen Sprachdidaktik. Überlegungen zur Einführung in die Thematik und eine Einleitung zu einem Themenheft.
QuelleIn: Fremdsprachen lehren und lernen, 35 (2006), S. 3-27Verfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0932-6936
SchlagwörterKultur; Interkulturelle Kommunikation; Lernpsychologie; Interkulturelles Lernen; Didaktik; Methodik; Lehrwerkanalyse; Deutsch als Fremdsprache; Fremdsprachenunterricht; Fremdsprachiger Spracherwerb; Landeskunde; Forschungsüberblick
AbstractThe article looks into the historical aspects and major thematic issues relating to the general topic of the volume. After a brief introductory reflection on the term 'Landeskunde', it surveys the development of the concepts of 'Landeskunde' and 'Kulturkunde' until 1945. This review connects to the second part, which conceptualises the new understanding of 'Landeskunde' with special reference to intercultural learning. The third chapter focuses on basic questions of learning psychology in terms of information-intake regarding 'Landeskunde'. Furthermore, it shows which information processes are triggered off within a foreign learner when confronted with foreign language material and the associated 'cultural' information. Using practical examples taken from modern textbooks on German as a foreign language, chapter four describes the methodological approaches that current teaching materials either recommend or use for the teaching of 'Landeskunde'. In the discussion it becomes apparent how the mediation of 'cultural' topics and contents has progressed with regard to the teaching and learning perspective. The article concludes with a summary of the fifteen contributions to the volume, which focus on different aspects of the issues raised in the introductory section. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2007/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Fremdsprachen lehren und lernen" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: