Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDavis, Brent; Sumara, Dennis J.
TitelCurriculum forms: on the assumed shapes of knowing and knowledge.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 32 (2000) 6, S. 821-845Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272
SchlagwörterWissen; Bildungsforschung; Erfahrungsansatz; Lehr-Lern-Forschung; Didaktischer Ansatz; Curriculum; Langfristige Planung; Unterricht; Fraktale Geometrie; Analogie
AbstractHistorically, the logico-rational mode of argumentation co-evolved with particular mathematical systems and particular geometrically- informed manners of interpreting experience and perception. We examine some of the ways these geometries continue to shape the sensibilities, practices and structures of much of curriculum discourse, in spite of the well-developed critiques of their associated logics. We draw on fractal geometry, a new field of mathematical study, to illustrate the pervasiveness and the constraining tendencies of classical geometries. We develop the suggestion that fractal geometry is a mathematical analogue to such discourse fields as post-modernism, post-structuralism and ecological theory. We attempt to show how, through the visual metaphor of a fractal image, conventional theories of knowing and knowledge might be seen as not only compatible, but as nested in and suggestive of one another. We briefly examine how fractal geometry can complement and inform other emergent sensibilities in curriculum, in particular, those discussions critical of the linear structures associated with classical logic. (Abstract vom Verlag übernommen).
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2002_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: