Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGalili, Igal; Lavrik, Valentina
TitelFlux Concept in Learning about Light: A Critique of the Present Situation.
QuelleIn: Science education, 82 (1998) 5, S. 591-613Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Denkprozess; Präkonzept; Verstehen; Vorstellung (Psy); Schüler; Lernprozess; Lehrplan; Conceptual Change; Jahreszeit; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Konstruktivismus; Astronomie; Licht; Lichtenergie; Lichtstrahl; Optik; Physikunterricht; Strahlenoptik; Wissenschaftsgeschichte; Untersuchung
AbstractThis study investigates high school students' knowledge of natural phenomena related to the concept of light flux (seasons, illumination) after they had learned optics. It is suggested that such knowledge be represented as a hierarchical structure of schemes and facets. The two naive schemes that prevail in students' knowledge fail to represent the formal scientific model for the subject. The problem of the students' failure to account for the phenomena is analyzed from several aspects. It is shown that current curricula lack the required conceptual tools: light flux, illuminance, and the law of illumination, all of which have gradually disappeared from textbooks in recent years. Light rays provide the sole framework in the current teaching of geometrical optics. Historically, the paradigm of light rays has been succeeded by that of light flux. Didactic, cognitive, and ontological perspectives are discussed in relation to specific implementations in science curricula and instruction. The changes suggested might have a positive impact on prevention of many currently prevailing misconceptions in optics. (Autorenreferat übernommen. Copyright John Wiley & Sons, Inc.).
Erfasst vonArbeitsgruppe Didaktik der Physik, Universität Kassel
Update2000_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: