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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
Research in second language (L2) listening has focused on the factors involved in the process of listening and how variation in these factors affects comprehension. However, most of the research in listening has focused on the psycholinguistic dimension of listening. As a consequence, there has been very little research on the sociolinguistic dimension of listening, particularly status relationships. The article examines what is meant by the term "status" within the social relationship and gives a short synopsis of the research done so far on L2 listening factors. It is argued that because it has been shown that (a) the social relationship has an effect on language behavior, (b) the social relationship has an effect on conversational interaction and (c) conversational interaction has an effect on listening comprehension, the social relationships in an interaction may have an effect on listening comprehension. Implications for theory building and the language classroom are suggested. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2000_(CD)
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0026-7902
Carrier, Karen: The social environment of second language listening: Does status play a role in comprehension? 1999.
2418902
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