Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAibar, Alberto; Abós, Ángel; García-González, Luís; González-Cutre, David; Sevil-Serrano, Javier
TitelUnderstanding students' novelty satisfaction in physical education.
Associations with need-supportive teaching style and physical activity intention.
Gefälligkeitsübersetzung: Verständnis der Neuheitszufriedenheit der Schüler im Sportunterricht. Assoziationen mit bedarfsgerechtem Unterrichtsstil und Bewegungsabsicht.
QuelleIn: European physical education review, 27 (2021) 4, S. 779-797Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1356-336X; 1741-2749
DOI10.1177/1356336X21992791
SchlagwörterFragebogen; Motivationsforschung; Motivationspsychologie; Selbstbestimmung; Verhalten; Lehrer; Lehrerausbildung; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Äußere Motivation; Unterrichtsentwurf; Unterrichtsforschung; Unterrichtsgestaltung; Physische Leistungsfähigkeit; Bewegungsaktivität; Schulsport; Sportpsychologie; Sportpädagogik; Sportunterricht; Bedürfnisbefriedigung
AbstractNovelty satisfaction has recently been associated with positive outcomes in physical education (PE) lessons. Grounded in self-determination theory, this study aimed to examine the relationships between need-supportive teaching behaviours in PE and students' satisfaction of basic psychological needs (BPNs), novelty satisfaction, and intention to be physically active. From a final sample of 1118 students (49.1% boys; 50.9% girls; mean age = 14.11 +/- 1.50 years), the adolescents' perception of need-support from PE teachers, BPN satisfaction, novelty satisfaction, and intention to be physically active were measured through different validated questionnaires. Results from structural equation modelling showed that students' perceptions of autonomy, competence, and relatedness support from PE teachers positively predicted BPN and novelty satisfaction. Furthermore, BPN and novelty satisfaction positively predicted intention to be physically active. Our results seem to support the argument that need-supportive environments could be directly associated with novelty satisfaction. Likewise, novelty satisfaction seems to have an additional role in explaining intention to be physically active. These findings suggest the importance of designing need-supportive strategies in PE lessons to satisfy not only BPNs but also novelty, which can help to develop an active lifestyle among adolescents. Nevertheless, future research should also develop specific strategies aimed at supporting students' novelty in PE lessons. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European physical education review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: