Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKöpsén, Johanna
TitelEmployers placing orders and students as commodities: Swedish post-secondary vocational education and training policy.
Gefälligkeitsübersetzung: Arbeitgeber als Auftraggeber und Studenten als Ware: Die schwedische Politik der postsekundären beruflichen Bildung und Ausbildung.
QuelleIn: Journal of vocational education & training, 74 (2022) 2, S. 167-186Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1747-5090
DOI10.1080/13636820.2020.1744695
SchlagwörterVerhalten; Bildungspolitik; Neoliberalismus; Marktorientierung; Berufsbildung; Berufsbildungssystem; Ausbildungsplatzangebot; Betriebliche Berufsausbildung; Schulische Berufsausbildung; Hochschulbildung; Institution; Arbeitgeber; Schweden
Abstract"Established in 2009, Swedish Higher Vocational Education (HVE) gives employers an opportunity to initiate state-funded but locally conceptualised and managed training programmes. This article investigates the system, the ideas used in policy to mandate this arrangement of vocational education and training (VET) and the institutional relations of power and control between stakeholders that it represents. Fourteen Swedish educational policy documents relating to post-secondary VET and the establishment of HVE were analysed. The findings show that policy has placed much of the power and control over HVE with employers and that both public and private education providers are dependent on employers. The system does not create any institutional relations between trade unions and HVE. Nor does it encourage employers to collaborate more comprehensively than locally regarding single programmes, to conceptualise them and their curricula. Hence, the qualifications and positions of HVE graduates in enterprises, unlike those of graduates from initial VET in upper secondary education, are not negotiated by the stakeholders in the conventional Swedish model, where national employers' organisations and trade unions are central actors. The findings also reveal that the HVE students, in policy documents, are construed as input material that, through training, are turned into products with exchange value - into commodities." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of vocational education & training" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: