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Autor/inHacker, Winfried
TitelArbeitsgestaltung bei Digitalisierung.
Merkmale menschzentrierter Gestaltung informationsverarbeitender Erwerbsarbeit.
Paralleltitel: Job design in digitalization. Characteristics of human-centered design of information-processing jobs.
QuelleIn: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 76 (2022) 1, S. 90-98
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Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0340-2444; 2366-4681
DOI10.1007/s41449-022-00302-0
SchlagwörterArbeitsbelastung; Unterforderung; Geistige Arbeit; Lernen; Computerprogramm; Humanisierung der Arbeit; Gesundheitsschutz; Mensch-Maschine-System; Technologische Entwicklung; Menschengerechte Arbeit; Arbeitsgestaltung; Arbeitsintensität; Arbeitsplatz; Arbeitssicherheit; Berufliche Autonomie; Soziale Unterstützung; Arbeitsprozess; Auswirkung; Handlungsspielraum; Prävention; Informationsverarbeitung
Abstract"Der Arbeits- und Gesundheitsschutz bei vorwiegend informationsverarbeitenden, geistigen Erwerbstätigkeiten ' zunehmend mit digitalen Arbeitsmitteln und künstlicher Intelligenz ' erfordert das Verwirklichen der Merkmale menschenzentrierter Arbeitsgestaltung (DIN EN ISO 6385/2016)." (Autorenreferat, IAB-Doku, ® Ergonomia GmbH & Co. KG). Forschungsmethode: anwendungsorientiert; deskriptive Studie.

"Safety and occupational health in mainly information-processing mental work-increasingly with digital means and artificial intelligence-requires to implement the criteria of human-centered job design (EN ISO 6385/2016). This contribution regards human- centered design of the working process, not of its digital working means. Meeting the requirements mentioned is not restricted on the prevention of physical and mental disturbances, but considers the preservation and improvement of employees' competencies, and enhances their well-being and performance, too. Generic requirements of preventive, condition-centered, and participative design of the allocation of functions between man and technology and of work organization are deduced, which meet the requirements of human-centered job design. Steps of the implementation process are outlined. A limitation in applying the offered suggestions on job design is their generic kind, necessary in view of the manifold information-processing working tasks. However, the required and well-tried participative, dual and iterative strategy of design will assist the transformation of the generic criteria. The central aim is to stress, that human-centered job design is inevitable in digitalized information-processing jobs, too: Digitalization cannot displace preventive human-centered job design, but does require it." (Author's abstract, IAB-Doku, ® Ergonomia GmbH & Co. KG).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/3
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