Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHilt, Line; Riese, Hanne
TitelHybrid forms of education in Norway.
A systems theoretical approach to understanding curriculum change.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 54 (2022) 2, S. 223-242Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2021.1956596
SchlagwörterKompetenz; Curriculumreform; Semantik; Globalisierung; Analyse; Systemischer Ansatz
AbstractSome might fear that the local flavours of education will evaporate when encountering the hegemony of global, cognitive standards of the knowledge economy. This paper, however, shows that the evolution of curriculum can emerge in surprising directions, creating hybrid forms of education. We will investigate forms of meaning that emerge in Norwegian curriculum in the timespan 1988-2020, and show how systems theory can contribute to studying curriculum changes in a temporal perspective. The empirical case for investigation, is a diverse range of material, documenting curriculum changes in the mentioned period. Concepts from the late Luhmann's 'theory of distinctions' will thus be used to give meaning to the emergence of school reforms in Norway. The paper shows that Norwegian policy makers use increasingly complex deparadoxification strategies to deal with an uncertain future, conceptualized as externalization, oscillation, asymmetrisation, and internalization (re-entry). This is most pertinently demonstrated in the latest Norwegian reform LK20, in which a new, hybrid, 'temporal' construct of education, called "new-old-curriculum" or 'competence-Bildung' emerges. We thus contribute to the field of curriculum studies by observing how changing observations of the past and future fuel and legitimize the evolution of new reforms.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: